פוגענות בעלת השלכות מרחיקות לכת: לשון הרע בתחום המשפחה

ענייני משפחה הם עניינים טעונים רגשית ולא פעם במסגרתם עולים גם ענייני לשון הרע. על השפלות, הכפשות והדרכים להפסיקם ולקבל פיצויים בגינם, בכתבה שלפניכם

תחום דיני המשפחה הוא תחום רחב הכולל תתי תחומים רבים וסבוכים שכולם נוגעים לכל אחד בנקודה הרגישה ביותר שלו: המשפחה. כך יוצא, שבאופן טבעי וכמעט טבוע באופי הנושאים, לעתים נלוות גם אמירות פוגעניות אליהן ניתן להתייחס במסגרת לשון הרע.

לשון הרע בתחום המשפחה

במסגרת הליכי טיפול בצוואות וירושות, גירושין, משמורות וכיו”ב אנשים ניצבים לא פעם מול אתגרים נפשיים ותעצומות רגשיות. לעתים, המטען הרגשי העדין והנפיץ הזה עלול להשתבש ועולים ביטויים פוגעניים שלעתים אף מפורסמים. התנהלות זו מעלה את הצורך לבחון את ההתנהגות הפוגעת מבעד ל”משקפי לשון הרע” ולהחליט האם לנקוט בהליכים להפסקת הפוגעניות ולקבל סעדים בגינה.

 

לשון הרע  – קווים לדמותה

הרבה תוהים מה ההגדרה של לשון הרע מהסיבה הפשוטה כי במהלך ויכוחים רבים לא פעם עולים טונים ונזרקות אמירות סרק לחלל האוויר. ובכל זאת, מה מבדיל בין אמירות אגביות או חד פעמיות שכלו לבין אמירות שיש בהן כדי להוות לשון הרע של ממש? סעיף 1 לחוק חוק איסור לשון הרע, תשכ”ה-1965 קובע, כי לשון הרע היא דבר שפרסומו עלול להשפיל, לבזות, או לפגוע בדרכים שונות באדם. סעיף 2 קובע את דרכו של פרסום שכזה. מדובר בכל פרסום מכל סוג שהוא, ובכך יש לנו שני תנאים מצטברים: פרסום וגם דבר שיש בו כדי לפגוע.

 

עוולה אזרחית או עבירה פלילית?

לעתים ניתן יהיה לטפל בלשון  הרע בשני אופנים אלו יחד, שכן, חוק איסור לשון הרע קובע בסעיף 6, כי “המפרסם לשון הרע, בכוונה לפגוע, לשני בני-אדם או יותר זולת הנפגע, דינו – מאסר שנה אחת” ובסעיף 7 “פרסום לשון הרע לאדם או יותר זולת הנפגע תהא עוולה אזרחית”. מכך ניתן להסיק כי ניתן לטפל בלשון הרע בשני אפיקים אלו ובהתאם לנסיבות להגיש קובלנה פלילית.

 

פיצויים ללא הוכחת נזק בגין לשון הרע

ישנן כמה אפשרויות לקבלת פיצויים עבור פגיעה מלשון הרע ואף ללא הוכחת נזק, כשאלו חלקן:

  1. במידה ואדם הורשע בעבירת לשון הרע, ביהמ”ש יכול חייבו לשלם לנפגע 50,000 ₪ ללא הוכחת נזק.
  2. במידה והגיש אדם תביעה אזרחית ביחס ללשון הרע, ביהמ”ש יכול לפסוק לטובתו 50,000 ₪ ללא הוכחת נזק.
  3. במשפטי לשון הרע כעוולה אזרחית, במידה והוכח כי לשון הרע פורסמה בכוונה לפגוע, שראי ביהמ”ש לקבוע סכום פיצויים עד גובה סכום כפול מזה, דהיינו עד 100,000 ₪ ללא הוכחת נזק.

 

מקרים בהם לא ייפסקו פיצויים בגין לשון הרע

במידה ואדם נתבע בתביעת לשון הרע, הרי שעומדות לו שתי הגנות משמעותיות ביותר:

  • אמת הפרסום / אמת דברתי: במידה והדברים הם דברים אמרת ויש עניין ציבורי בפרסומם, גם אם הציבור בפניו פורסם, הוא מאוד מצומצם, שכן במסגרת דיני המשפחה לעתים מדובר בפרסומים במסגרת המשפחה עמה ואף המשפחה המצומצמת.
  • תום לב: החוק מציג כמה דרכים לבחינת תום הלב, אך במקרים של לשון הרע בתחום המשפחה הרי שלא פעם מובן כי הגנה זו נשללת מעצם יסודה.

 

מתי הזמן הנכון לעשות מעשה בנוגע ללשון הרע?

אם אתם חשים שמסגרת הליכים שונים בתחום המשפחה אתם חווים התעמרות, השפלה, פגיעה וכיו”ב מצד אחד מבני המשפחה שלכם ולעתים אף יותר מבן משפחה אחד, כדאי מאוד שתפעלו בהקדם. אנחנו מזמינים אתכם אלינו לסגל שמחיוב ושות’, לפגישת ייעוץ בהקדם, שכן מצבים רגשיים עלולים להסתבך בקלות ולכן חשוב לטפל בהם בצורה המקצועית, הנחושה והרגישה ביותר, ללא עיכובים מיותרים.

 

משרדנו מדורג ב-Dun’s 100 בין משרדי עורכי הדין המובילים בישראל בתחום דיני המשפחה והירושה לשנת 2022

 

צרו איתנו קשר כדי לקבוע פגישת ייעוץ לקבלת כלים מעשיים להמשך ההתנהלות היום-יומית המאתגרת עמה אתם מתמודדים. אנחנו כאן כדי ללוות אתכם בכל הדרך

בן גוריון 11, מגדל ויטה, בני ברק

לקביעת פגישת ייעוץ

Accessibility
×

Shalom!

What legal advice do you need?

× Consultation 24/7